moduł fakultatywny nieprzypisany do planu studiów
ROZWÓJ DOLIN RZECZNYCH REGIONU LUBELSKIEGO (FAKULTET)
ROZWÓJ DOLIN RZECZNYCH REGIONU LUBELSKIEGO (FAKULTET)

Typ zajęć: wykład
Osoby prowadzące: prof. dr hab. Józef Superson, dr Justyna Warowna
Liczba godzin: 15
Poziom studiów: magisterskie
Semestr: 3
ECTS: 2
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)
Wykład 15
Konsultacje 15
Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30
Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)
Przygotowanie się do egzaminu 15
Studiowanie literatury 15
Łączna liczba godzin niekontaktowych 30
Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Strona WWW:
Język wykładowy: polski
Skrócony opis: Wykład obejmuje wiedzę z zakresu ewolucji dolin rzecznych w plejstocenie. Zawiera charakterystykę osadów zalegających w dolinach rzecznych Przedstawia także najważniejsze procesy morfogenetyczne, działające w dolinach.Kształci umiejętności analizy przestrzennego zróżnicowania wykształcenia osadów dolinnych.
Pełny opis: Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
  1. Procesy erozyjne początku plejstocenu, jako czynnik inicjujący powstanie sieci dolinnej na obszarze wyżynnym
  2. Wpływ tektoniki skał na rozwój dolin.
  3. Plejstoceński cykl glacjał – interglacjał i jego odbycie w rzeźbie i osadach dolin.
  4. Znaczenie peryglacjalnych procesów w kształtowaniu dolin.
  5. Zjawiska holoceńskie jako przykład naturalnych procesów interglacjalnych i antropopresji.
  6. Rola czynników regionalnych i lokalnych w rozwoju dolin.
Literatura:
  1. Harasimiuk M., Nowak J., Superson J., 2008: Budowa geologiczna i rzeźba terenu. [w:] S. Uziak, R. Turski (red.) Środowisko przyrodnicze Lubelszczyzny. LTN, Lublin.
  2. Starkel L., 1988: Historia dolin rzecznych w holocenie. [w:] Przemiany środowiska geograficznego Polski. Wyd. Ossolineum, Wrocław.
  3. Superson J., 1996: Funkcjonowanie systemu fluwialnego wyżynnej części dorzecza Wieprza w zlodowaceniu wisły. Wyd. UMCS, Lublin.
Efekty kształcenia:
WIEDZA
W1. Zna teorie naukowe na temat charakteru i dynamiki procesów geologicznych, kształtujących środowisko Ziemi, profil ogólnoakademicki - K_W02, P2A_W02, P2A_W04, profil praktyczny - K_W02, P2P_W02, P2P_W04
W2. Ma wiedzę z zakresu nauk ścisłych związanych z poszczególnymi dziedzinami geologii, profil ogólnoakademicki - K_W05, P2A_W03, profil praktyczny - K_W05, P2P_W03
W3. Zna praktyczne zastosowanie badań geograficznych w społeczno-gospodarczej działalności człowieka, profil ogólnoakademicki - K_W07, S2A_W05, profil praktyczny - K_W12, P2P_W04
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Wykorzystuje dorobek teoretyczny i empiryczny poszczególnych dziedzin geologii do interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych, profil ogólnoakademickiK_U01,S2A_U02, profil praktyczny - K_U01,S2P_U02
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Jest świadomy konieczności stałego doskonalenia swoich kompetencji personalnych i zawodowych, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, motywuje innych do pracy nad własnym rozwojemprofil ogólnoakademicki - K-K01, P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07, profil praktyczny - K- K01, P2P_K01, P2P_K05, P2P_K07
K2. Propaguje wiedzę geologiczną, kreuje pozytywny wizerunek geologii jako dziedziny nauki i wiedzy o praktycznym zastosowaniu, profil ogólnoakademicki - K_K03, P2A_K01, P2A_K07, profil praktyczny - K_K03, P2P_K01, P2P_K07
Metody i kryteria oceniania: Zaliczenie pisemne
Metody dydaktyczne: Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania efektów kształcenia:
W1, wykład - zaliczenie pisemne
W2, wykład - zaliczenie pisemne
W3, wykład - zaliczenie pisemne
W4, wykład - zaliczenie pisemne
U1, wykład - zaliczenie pisemne
K1, wykład - zaliczenie pisemne
K2, wykład – zaliczenie pisemne
Wymagania wstępne: Wiadomości z geologii dynamicznej
Uwagi: